Explain Me This: Creativity, Competition, and the Partial Productivity of Constructions
Adele E. Goldberg
Japanese translation by Emiko Kihara, Tomoko Tatsumi, Hiroko Hamano
絶えず変化するコンテクストの中で私たちは構文を創造的に使用する。しかしその一方で「言えそうなのに言わない」表現が存在する。たとえば explain me this は言えそうなのに英語母語話者は言わない。創造的でありながら制約が多い言語を子どもや大人はどのように学習するのか。本書はさまざまな構文の実例や実験研究をわかりやすく解説しながら、この問いを探ってゆく。構文文法を初めて学ぶ読者にも薦められる一冊。原著: Adele E. Goldberg(著)Explain Me This: Creativity, Competition, and the Partial Productivity of Constructions
◉著者紹介
Adele E. Goldberg(アデル・E・ゴールドバーグ)
プリンストン大学 心理学部
心理言語学、理論言語学、用法基盤主義、構文研究
主な著書
Explain me this: Creativity, competition and the partial productivity of constructions. (Princeton University Press, 2019), Constructions at work: The nature of generalization in language. (Oxford University Press, 2006), Constructions: A construction grammar approach to argument structure. (University of Chicago Press, 1995)
◉訳者紹介
木原恵美子(きはら えみこ)
神戸大学 大学教育推進機構 国際コミュニケーションセンター
英語学、認知言語学、L2談話分析
主な著書・論文
『認知統語論 (認知日本語学講座第3巻)』(第2章担当、くろしお出版、近刊)、「メトニミーとシネクドキ」(『認知言語学 II(講座 言語研究の革新と継承第5巻)』ひつじ書房、2020)、Willingness to communicate in debate settings: Case study of a Japanese university student. (共著, The Journal of Teachers Helping Teachers, 5(1), 2017)
巽智子(たつみ ともこ)
神戸大学 国際文化学研究科
心理言語学、第一言語習得
主な著書・論文
Exploring the acquisition of verb inflections in Japanese: A probabilistic analysis of seven adult–child corpora. (共著, First Language, 41(1), 2021)、「子供の言語の文法的生産性を探る―第一言語習得における日本語の動詞屈折について」(『認知言語学と談話機能言語学の有機的接点―用法基盤モデルに基づく新展開』ひつじ書房、2020)、Testing an input-based account of childrenʼs errors with inflectional morphology: An elicited production study of Japanese. (共著, Journal of Child Language, 45(5), 2018)